Under corona-krisen fik Zoe iværksætteridéen om at designe mundbind i liberty stof. Nu sælger hun til kunder i hele verden gennem sin instagramprofil.

En lørdag morgen ringer vi til Zoe på 11 år, som har startet sin egen virksomhed, hvor hun syr mundbind.

Jeg tænkte at det var en god idé med mundbind, fordi hvis jeg solgte dem, så kunne folk få nytte af dem”.

Og netop derfor blev hendes produkt, de flotte mundbind i Liberty stof. Stoffet køber hun fra lokale butikker for at støtte op om dem i denne tid. Og det er ikke kun de lokale butikker, Zoe tænker på at støtte, hun har også tidligere doneret nogle penge fra salget til hjemløse gennem Hus Forbi.

Idéen til Zoes forretning kom under lockdown. Hun var hjemme fra skole, og vidste ikke hvad hun skulle lave, og derfor begyndte hun at sy mundbind, efter hun havde set andre gøre det. Og derfra tog det fart. Hun fandt på en opskrift og lavede flere og flere, som hun begyndte at sælge gennem Instagram.

Det er heldigvis ikke kun Zoe, som synes, at mundbind er en god idé. Hun har allerede produceret mellem 60 og 70 masker, som hun har solgt til kunder i Danmark, USA og Frankrig. Kunder som alle har fundet hendes masker gennem hendes instagramprofil her.

Og profilen på instagram er faktisk det eneste, som Zoe har fået hjælp til af sine forældre:

“Mine forældre har hjulpet mig lidt med at få min Instagram op og køre, men de har ikke hjulpet mig med at sy maskerne. Jeg står selv for at lave pakkerne og sender dem ud med posten.” siger Zoe. 

Man kunne tro at det er svært at starte en forretning op som 11-årig, men selvom Zoe har stået for det meste selv, så synes hun ikke, at det har været ret svært:

“Det er selvfølgelig meget nyt, for jeg har jo ikke prøvet at køre en forretning før. I starten vidste jeg ikke, hvordan jeg skulle gøre, når der kom mange kunder, og hvilken rækkefølge jeg skulle tage dem i, men det fandt jeg hurtigt ud af. Jeg prøvede mig bare lidt frem.”  

Som den ægte iværksætter hun allerede er, har Zoe gjort sig nogle tanker om, hvordan man driver en succesfuld forretning. Hun sørger for at lave nogle flotte pakker med tegninger på, og nogen gange skriver hun også en lille hilsen til kunden, for som hun siger:

“Man skal sørge for at ens kunder godt kan lide det, og har det godt, så de har lyst til at købe flere gange. Man skal gøre det til en god oplevelse, når kunden køber.” 

Zoe synes, at det er rigtig spændende at drive sin egen virksomhed. Hun synes især at det er sjovt, at sy maskerne, og prøve hvordan det er at sælge. Og netop at det skal være sjovt at drive virksomhed, er også et af Zoes bedste råd til andre børn med iværksætterdrømme: “De skal gøre noget, som de synes er sjovt. Og så skal de bare prøve og ikke give op.”

De skal gøre noget, som de synes er sjovt. Og så skal de bare prøve og ikke give op.”

Zoe, 11 år.

Den succesfulde start på iværksætterlivet har givet Zoe blod på tanden til at fortsætte sin virksomhed, også efter coronakrisen. Og hvis mundbind ikke længere sælger godt, så har hun en plan B ved hånden:

“Ellers vil jeg måske begynde at sy noget nyt som for eksempel bukser. Jeg vil i hvert fald gerne holde det i gang.” Og det er bestemt også en god idé, for Zoes store drøm er at blive tøjdesigner.